NOW AVAILABLE: GIOCARE A CAMMINARE
We are delighted to announce the release of Luca Miranda’s Giocare a camminare, the third volume in our new series GAME VIDEO/ART STUDIES and the very first academic study of the walking simulator.
Available in Italian, the book focuses on the walking simulator, a video game genre that has emerged in the last decade in the context of the so-called indie scene. The expression “walking simulator” is relatively vague and undefined. Within the vernacular, it refers to video game experiences characterized by heterogeneous and yet clearly recognizable stylistic and ludic features. This book does not dwell on the etymology of the term. Instead, it examines the influence of this genre within the field of digital gaming. Additionally, the author compares the aesthetics, mechanics, and ways of playing the walking simulator with several works and artistic processes, focusing on its unique language.
Luca Miranda is a artist and independent researcher. His scholarly practice focuses on the relationship between reality and simulation. He is especially interested in the notion of the avatar as an aesthetic entity and its representational features. Miranda critically scrutinizes game mechanics and notions such as immersion, identification, and interpassivity. Miranda received a Master of Arts in TV, Cinema and New Media at IULM University, Milan, and previously a B.A. in Media and Art from the University of Bologna. In 2018, he co-founded Eremo, an artistic collective based in Milan operating at the intersection of video game, sound art, performance and contemporary art.
Siamo felici di annunciare la pubblicazione di Giocare a camminare, lo studio di Luca Miranda sul walking simulator, terzo volume della collana GAME VIDEO/ART STUDIES e il primo studio accademico del walking simulator.
Giocare a camminare esamina il walking simulator, un genere videoludico emerso nell’ultimo decennio nel contesto delle produzioni indipendenti. Formulata nel contesto del vernacolare, l’espressione walking simulator indica esperienze videoludiche caratterizzate da marche stilistiche e ludiche eterogenee e tuttavia riconoscibili. Il libro non propone tanto una disamina etimologica di un termine relativamente vago e indeterminato, quanto una riflessione sull’influenza di questo genere. Inoltre, l'autore mette a confronto l’estetica, le meccaniche e le modalità di fruizione del walking simulator con opere e processi artistici, portandone in primo piano il potenziale espressivo.
Artista e studioso indipendente, Luca Miranda studia la relazione tra realtà e simulazione, l’avatar come entità estetica e le correlate dimensioni testuali e visive. Centrale nella sua ricerca è l’analisi delle meccaniche videoludiche, insieme alla riflessione critica sui concetti di immersione, identificazione ed interpassività. Ha conseguito una Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media presso l’Università IULM di Milano e una Laurea Triennale al D.A.M.S. di Bologna. Nel 2018 ha co-fondato Eremo, un collettivo artistico con sede a Milano che opera all’intersezione tra videogame, sound art, performance e arte contemporanea.