VRAL SEASON TWO
Edited by Matteo Bittanti, Gemma Fantacci, Luca Miranda, Riccardo Retez
Release date: June 2 2022
Series: GAME VIDEO/ART STUDIES
Features: Softcover, 384 pages, 186 color illustrations
Format: 6×9 inches, 15×23 cm
Language: English
ISBN: 9798833533581
Price: 23,99 euros
A cura di Matteo Bittanti, Gemma Fantacci, Luca Miranda, Riccardo Retez
Data di pubblicazione: 2 giugno 2022
Serie: GAME VIDEO ART/STUDIES
Caratteristiche: softcover, 384 pagine, 186 immagini a colori
Formato: 15×23 cm, 6x9 pollici
Lingua: Inglese
ISBN: 9798833533581
Prezzo: 23,99 euro
DESCRIZIONE
Introdotto nell'aprile 2020 durante una pandemia globale, VRAL è un’esperienza videoludica peculiare che presenta machinima creati da artisti e registi il cui lavoro si colloca all’intersezione tra videoarte, cinema, animazione e videogiochi. Il programma curatoriale presenta opere video selezionate in base alla loro rilevanza culturale, tecnica e artistica. Questo volume raccoglie tutte le interviste della seconda stagione (le mostre dalla 22 alla 43): Florian Hofnar Krepčik, Cassie McQuater, Gweni Llwyd and Owen Davies, Li Zhu, UBERMORGEN, Kent Sheely, Theo Triantafyllidis, The Cool Couple, Kara Güt, Amir Yatziv, Jamie Jancović, Deborah Findlater, Benoit Paillé, Benjamin Hall, Chloé Desmoneaux, Grayson Earle, Cecilia Hillevi Högström, Kadir Kayserilioğlu, Matthieu Cherubini, Ricardo Miranda Zúñiga, Sebastian Blank, Jonne Hansson, and Sjors Rigters.
DESCRIPTION
Introduced in April 2020 amidst a global pandemic, VRAL is an online platform offering screenings of machinima created by artists and filmmakers whose work lies at the intersection of video art, cinema, animation, and gaming. The program features outstanding video works selected on the basis of their cultural relevance, artistic achievement, and innovative style. This book collects all Season Two's interviews (i.e., exhibitions 22 to 43), including extra content. Featured artists: Florian Hofnar Krepčik, Cassie McQuater, Gweni Llwyd and Owen Davies, Li Zhu, UBERMORGEN, Kent Sheely, Theo Triantafyllidis, The Cool Couple, Kara Güt, Amir Yatziv, Jamie Jancović, Deborah Findlater, Benoit Paillé, Benjamin Hall, Chloé Desmoneaux, Grayson Earle, Cecilia Hillevi Högström, Kadir Kayserilioğlu, Matthieu Cherubini, Ricardo Miranda Zúñiga, Sebastian Blank, Jonne Hansson, and Sjors Rigters.
GLI AUTORI
La ricerca accademica di Matteo Bittanti si concentra sugli aspetti culturali, sociali e teorici delle tecnologie emergenti, con un'enfasi sui loro effetti sulla comunicazione, la cultura visiva e le arti. Il suo approccio interdisciplinare collega media studies, visual studies, game studies e critica dell'arte. È Professore Associato presso l'Università IULM dove tiene corsi sui media e i videogiochi. Dal 2019, Bittanti è membro del Collegio del Dottorato in Visual & Media Studies dell’Università IULM. Vive a San Francisco e Milano.
Gemma Fantacci è dottoranda nel programma di Visual and Media Studies presso l’Università IULM di Milano. La sua ricerca si concentra sul rapporto tra le pratiche controludiche e le avanguardie. Ha conseguito una Laurea Magistrale in Arti, patrimoni e mercati e un Master of Arts in Game Design presso l’Università IULM. Si interessa di machinima, fotoludica e arti visive. Ha contribuito all’antologia Fasten Your Seatbelt. Arte, Critica e Contemporaneità (Metronom, 2020) con un capitolo sulle immagini digitali come strutture di dati. Fantacci ha cocurato le prime tre stagioni di VRAL.
Artista e studioso indipendente, Luca Miranda studia la relazione tra realtà e simulazione, l’avatar come entità estetica e le correlate dimensioni testuali e visive. Centrale nella sua ricerca è l’analisi delle meccaniche videoludiche, insieme alla riflessione critica sui concetti di immersione, identificazione ed interpassività. Ha conseguito una Laurea Magistrale in Televisione, Cinema e New Media presso l’Università IULM di Milano e una Laurea Triennale al D.A.M.S. di Bologna. Nel 2018 ha co-fondato Eremo, un collettivo artistico con sede a Milano che opera all’intersezione tra videogame, sound art, performance e arte contemporanea.
Nato e cresciuto a Firenze, Riccardo Retez ha conseguito una Laurea Magistrale in Televisione, cinema e nuovi media (2019) presso l’Università IULM di Milano e una Laurea in Graphic Design e Multimedia (2017) presso la Libera Accademia di Belle Arti di Firenze dove ha studiato la relazione tra la cultura tecnico-artistica e tradizione umanistica. Appassionato di cinema, videogiochi e culture visive, Riccardo ha realizzato numerosi cortometraggi e videoclip. Machinima vernacolare è il suo primo libro.
THE AUTHORS
Matteo Bittanti’s academic research focuses on the cultural, social, and theoretical aspects of emerging technologies, with an emphasis on their effects on communication, visual culture, and the arts. His approach is interdisciplinary, connecting media studies, game studies, visual studies, and art history. An Associate Professor at IULM University, he teaches courses on media and gaming. A board member of the Doctorate program in Visual & Media Studies, Bittanti lives in San Francisco and Milan.
Gemma Fantacci is a Doctoral candidate in the Visual and Media Studies Ph.D Program at IULM University. Her research focuses on the relationship between counter-gaming practices and the avant-garde She holds an MA in Arts, Markets and Cultural Heritage from IULM, and an MA in Game Design from the same institution. She is interested in machinima, in-game photography and the visual arts. Her essay on data-driven images was featured in Fasten Your Seatbelt. Arte, Critica e Contemporaneità (Metronom, 2020). Fantacci co-curated the first three seasons of VRAL.
An artist and independent researcher, Luca Miranda lives and works in Milan. His scholarly practice focuses on the relationship between reality and simulation. He is especially interested in the notion of the avatar as an aesthetic entity, the logic of game mechanics and notions such as immersion, identification, and interpassivity. He received a Master of Arts in TV, Cinema and New Media from IULM University, Milan, and previously a B.A. in Media and Art from the University of Bologna. In 2018, he co-founded Eremo, an artistic collective based in Milan operating at the intersection of video game, sound art, performance, and contemporary art.
Born and raised in Florence, Riccardo Retez received a Master's Degree in Television, Cinema and New Media from the IULM University of Milan in 2019 and a Degree in Graphic Design and Multimedia from the Free Academy of Fine Arts in Florence in 2017, where he studied the relationship between technical-artistic culture and humanistic tradition. Passionate about cinema, video games and visual cultures, Riccardo has produced several short films and video clips. Machinima vernacolare is his first book.
THE SERIES
Both a critical and creative laboratory, GAME VIDEO/ART. STUDIES promotes open dialogue, constructive debate, and sometimes idiosyncratic investigations of ideas, practices, and artefacts that – by their very nature – occupy different layers of today’s visual culture. Using a comparative rather than specialized approach, GAME VIDEO/ART. STUDIES probes the most diverse visual experiences inspired by digital gaming and gives voice to a new generation of researchers as well as established scholars.
LA COLLANA
Laboratorio critico e creativo, GAME VIDEO/ART. STUDIES promuove un dialogo aperto, un confronto costruttivo e una disamina spesso idiosincratica di temi, pratiche e fenomeni che, per loro natura, s’intersecano con differenti livelli della cultura visiva. Privilegiando un approccio comparativo anziché specialistico, GAME VIDEO/ART. STUDIES scandaglia le più diverse esperienze mediali ispirate dal e al videogioco per dare voce a una nuova generazione di ricercatori così come a studiosi consolidati.