VRAL SEASON ONE

Edited by Matteo Bittanti and Gemma Fantacci
Release date: August 6 2021
Series: GAME VIDEO/ART STUDIES
Features: Softcover, 340 pages, 138 color illustrations
Format: 6×9 inches, 15×23 cm
Language: English
ISBN: 9781006648557
Price: 17,99 euros

A cura di Matteo Bittanti e Gemma Fantacci
Data di pubblicazione: 6 agosto 2021
Serie: GAME VIDEO ART/STUDIES
Caratteristiche: softcover, 340 pagine, 138 immagini a colori
Formato: 15×23 cm, 6x9 pollici
Lingua: Inglese
ISBN: 9781006648557
Prezzo: 17,99 euro

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DESCRIZIONE

Introdotto nell'aprile 2020 durante una pandemia globale, VRAL è un’esperienza videoludica peculiare che presenta machinima creati da artisti e registi il ​​cui lavoro si colloca all’intersezione tra videoarte, cinema, animazione e videogiochi. Il programma curatoriale presenta opere video selezionate in base alla loro rilevanza culturale, tecnica e artistica. Spazio online che fornisce un accesso privilegiato a una gamma di voci diverse che integrano e ampliano il MILAN MACHINIMA FESTIVAL, VRAL celebra una nuova generazione di registi e artisti digitali, fornendo un quadro completo del machinima come forma espressiva. Questo volume raccoglie tutte le interviste che hanno contraddistinto la prima stagione (le mostre dalla 01 alla 21), inclusi contenuti extra precedentemente pubblicati online. Artisti: Victor Morales, Aleksandar Radan, Jordy Veenstra, Petra Széman, Thomas Hawranke, Brenton Alexander Smith, Jón Bjarki Magnússon, David Blandy, Brent Watanabe, Edwin Lo, Fantastic Little Splash, Mikhail Maximov, Luca Miranda, Mario Mu, Antoine Chapon, Bob-Bicknell Knight, Isabelle Arvers, Total Refusal, COLL.EO, Carson Lynn e Mateus Domingos.

DESCRIPTION

Introduced in April 2020 amidst a global pandemic, VRAL is a uniquely curated game video experience, offering screenings of machinima created by artists and filmmakers whose work lies at the intersection of video art, cinema, animation, and gaming. The program features outstanding video works selected on the basis of their cultural relevance, artistic achievement, and innovative style. An online space that provides access to a range of diverse voices supplementing and expanding the MILAN MACHINIMA FESTIVAL, VRAL celebrates a new generation of digital filmmakers and artists and offers a deeper, broader understanding of machinima as an artform. This book collects all Season One’s interviews (i.e., exhibitions 01 to 21), including extra content previously released online. Featured artists: Victor Morales, Aleksandar Radan, Jordy Veenstra, Petra Széman, Thomas Hawranke, Brenton Alexander Smith, Jón Bjarki Magnússon, David Blandy, Brent Watanabe, Edwin Lo, Fantastic Little Splash, Mikhail Maximov, Luca Miranda, Mario Mu, Antoine Chapon, Bob-Bicknell Knight, Isabelle Arvers, Total Refusal, COLL.EO, Carson Lynn, and Mateus Domingos.

GLI AUTORI

La ricerca accademica di Matteo Bittanti si concentra sugli aspetti culturali, sociali e teorici delle tecnologie emergenti, con un'enfasi sui loro effetti sulla comunicazione, la cultura visiva e le arti. Il suo approccio interdisciplinare collega media studies, visual studies, game studies e critica dell'arte. È Professore Associato presso l'Università IULM dove tiene corsi sui media e i videogiochi. Dal 2019 è membro del Collegio del Dottorato in Visual & Media Studies. Vive a San Francisco e Milano.

Gemma Fantacci è dottoranda nel programma di Visual and Media Studies presso l’Università IULM di Milano. La sua ricerca si concentra sul rapporto tra le pratiche controludiche e le avanguardie. Ha conseguito una Laurea Magistrale in Arti, patrimoni e mercati e un Master of Arts in Game Design presso l’Università IULM. Si interessa di machinima, fotoludica e arti visive. Ha contribuito all’antologia Fasten Your Seatbelt. Arte, Critica e Contemporaneità (Metronom, 2020) con un capitolo sulle immagini digitali come strutture di dati. Fantacci ha co-curato le prime tre stagioni di VRAL.

THE AUTHORS

Matteo Bittanti’s academic research focuses on the cultural, social, and theoretical aspects of emerging technologies, with an emphasis on their effects on communication, visual culture, and the arts. His approach is interdisciplinary, connecting media studies, game studies, visual studies, and art history. He is an Associate Professor at IULM University where he teaches courses on media and gaming. Since 2019, He has been on the Board of the Doctorate program in Visual & Media Studies at IULM. He lives in San Francisco and Milan.

Gemma Fantacci is a Doctoral candidate in the Visual and Media Studies Ph.D Program at IULM University. Her research focuses on the relationship between counter-gaming practices and the avant-garde She holds an MA in Arts, Markets and Cultural Heritage from IULM, and an MA in Game Design from the same institution. She is interested in machinima, in-game photography and the visual arts. Her essay on data-driven images was featured in Fasten Your Seatbelt. Arte, Critica e Contemporaneità (Metronom, 2020). Fantacci co-curated the first three seasons of VRAL.

LA COLLANA

Laboratorio critico e creativo, GAME VIDEO/ART. STUDIES promuove un dialogo aperto, un confronto costruttivo e una disamina spesso idiosincratica di temi, pratiche e fenomeni che, per loro natura, s’intersecano con differenti livelli della cultura visiva. Privilegiando un approccio comparativo anziché specialistico, GAME VIDEO/ART. STUDIES scandaglia le più diverse esperienze mediali ispirate dal e al videogioco per dare voce a una nuova generazione di ricercatori così come a studiosi consolidati.

THE SERIES

Both a critical and creative laboratory, GAME VIDEO/ART. STUDIES promotes open dialogue, constructive debate, and sometimes idiosyncratic investigations of ideas, practices, and artefacts that – by their very nature – occupy different layers of today’s visual culture. Using a comparative rather than specialized approach, GAME VIDEO/ART. STUDIES probes the most diverse visual experiences inspired by digital gaming and gives voice to a new generation of researchers as well as established scholars.

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